Värit ovat tärkeitä markkinoinnissa, sillä niillä kiinnitetään ihmisten huomio ja luodaan tietynlaisia mielikuvia. Monilla brändeillä on tietty väri, jonka ihmiset muistavat ja yhdistävät brändiin aina brändin nimen kuullessaan. Väreillä voidaan pyrkiä herättämään ihmisissä tietynlaisia tunteita ja sitä kautta myös reaktioita. Esimerkiksi vihreä väri on luonnon väri ja sen tiedetään rentouttavan ihmisiä. Sama vaikutus on sinisellä, meren värillä. Keltaisella ja oranssilla taas voidaan saada piristävä vaikutus. Ihmisten mielissä värit herättävät assosiaatioita. Markkinoinnissa on mietittävä, millaisia ajatuksia värivalinnoilla halutaan asiakkaassa herättää. Värivalinnoilla voidaan saavuttaa hyvinkin erilaisia tunnelmia. Siksi yrityksen tavoitteet määrittävät oikeat värivalinnat.
Värit herättävät meissä muistoja
Se miten värit ja tunteet vaikuttavat toisiinsa , näkyy esimerkiksi ihmisten pukeutumisessa. Tunnetilat vaikuttavat siihen, minkävärisiä vaatteita ihmiset haluavat kunakin päivänä päällensä pukea. Silloin kun on hyvä ja itsevarma olo, saattaa tehdä mieli laittaa se kaunis, värikäs asu päälle. Silloin ihminen ei pelkää erottua joukosta ja uskaltaa ottaa muiden ihmisten kommentit ja kehut vastaan. Jos olo on taas jonain päivänä surullinen, silloin huomaamaton, kokomusta ja massaan sulautuva asu saattaa olla mieluisampi valinta kuin se räväkkä ja värikäs vaatekokonaisuus. Värivalinnoilla voidaan myös pyrkiä muuttamaan tunnetilaa. Esimerkiksi värikäs ja kaunis vaate voi kohentaa mielialaa. Ympäristön värit vaikuttavat meihin vahvasti. Jokainen harmaaseen betonilähiöön joskus eksynyt voi vahvistaa tämän. Värikkäät rakennukset ja seinät kiinnittävät huomion ja herättävät paljon hauskempia ajatuksia kuin harmaat ja tylsät betoniseinät.
Sisustuksessa käytetyt värit vaikuttavat meihin
Monet ihmiset panostavat kodinsisustukseen toden teolla. Kotona vietetään suurin osa vapaa-ajasta ja siksi ihmiset haluavat, että oma koti on mukava ja kaunis ympäristö. Kotona halutaan rentoutua ja palautua työstä. Ihmiset valitsevat kotiin sellaisia värejä, kuoseja ja muotoja, joista pitävät. Jotkut haluavat vain valkoista, toiset taas haluavat kotinsa olevan mahdollisimman värikäs ympäristö. Kotiin myös kutsutaan vieraita ja perheenjäseniä käymään. Monet ihmiset kiinnittävät huomiota kodin sisustukseen, jotta muut ihmiset viihtyisivät ja vaikuttuisivat kauniista kodista. Kodin sisustuksella viestitään aina jotain itsestä ja omasta persoonasta. Jos koti on huoliteltu ja viimeisen päälle kalliilla huonekaluilla sisustettu, se viestii jotain sen omistajasta. Sisustus kertoo kodin asukkaan luonteesta, ajatuksista ja tavoitteista. Värikkäät Huonekalut voivat kertoa leikkimielisyydestä, kalliit ja kiiltävät kodintavarat taas viestivät niiden omistajan varakkuudesta.